Knesmerter

Jumpers knee / Patellar tendinopatiKnesmerter - jumpers knee - fysioterapi oslo - trykkbølgebehandling

Jumper´s skyldes en overbelastning i senen like nedenfor kneskjellet. Denne overbelastes typisk ved mye hopping eller løping og overbelastning er derfor vanlig hos ivrige mosjonister og idrettsutøvere. Senen har mindre blodtilførsel enn muskel og tilhelningsfasen kan derfor bli lang. Behandlingen er avlastning i akuttfasen, videre må senen gradvis trenes opp med eksempelvis eksentrisk eller HSR (Heavy slow resistance) trening. Fysioterapeuten kan bidra med tverrfriksjoner eller trykkbølgebehandling om man har hatt knesmerter i lengre tid. Terapeuten vil også undersøke omkringliggende ledd for å utelukke bakenforliggende årsaker.

Runners kneeKnesmerter - runners knee - fysioterapi oslo - trykkbølgebehandling oslo

Smertene skyldes en irritasjon av det lange senedraget på utsiden av låret (tractus iliotibiale). Dette båndet går fra hoftekammen og fester på utsiden av leggen. På utsiden av kneleddet kan tractus komme i konflikt med ytre del av lårbenet. Dette skjer typisk ved løping, og det kan være ekstra smertefullt å løpe opp eller ned bakker. Smertene oppstår på utsiden av kneet og kan vedvare en stund etter endt aktivitet. Selve skadestedet kan behandles med trykkbølgebehandling men det er også viktig å korrigere eventuell svakhet i hofter og feilstillinger i fot. Etter endt behandling er det svært viktig at skaden belastes gradvis og at treningprogrammet tilpasses etter hvor mye knesmerter man opplever.

knesmerter - patellofeorale smerter - chondromalacia patella - fysioterapeut osloPatellofemorale smerter / Chondromalacia

Smertene skyldes irritasjon av brusken på baksiden av kneskjellet(patella) og/eller brusken på lårbenet. Smertene oppstår på baksiden av patella når man gjør bevegelser som presser patella inn mot lårbenet, eksempelvis sitting over tid med kneet i bøy eller å gå i trapper. Ofte skyldes irritasjonen en skjevhet i draget mm.quadriceps utøver på patella og at den ene siden utsettes for mer belastning. Unge jenter er mest utsatt, og hos mange ser man en valgisering (kalvbent) stilling på knær under aktivitet. Fysioterapeuten kan hjelpe med diagnostisering, egentreningsøvelser og eventuelt såletilpasning om plagene kan knyttes til overpronasjon i fot.