Hoftesmerter / lyskesmerter

Med hofteleddet mener vi forbindelsen mellom lårbenet og hofteskåla i bekkenet. Skader i og rundt hofteleddet kan gi referert smerte i lyske, lår og ned i kneet. Likeledes kan skader i ryggen gi hoftesmerterter, det er derfor viktig å utelukke rygg når man undersøker hofteproblematikk.

Vanlige årsaker til hofte/lyskesmerter:

Trochanter tendinopati / bursitt HipBursitis

Ved trochantertendinopati kommer smertene fra senefestene på utsiden av hoften, her fester senene til
setemuskulaturen. Symptomene er smerter på utsiden av hoften som forverres ved bla. gange og trappegange.
Under senefestene finner vi flere slimposer (bursae) som reduserer friksjonen mot lårbenet. Disse slimposene
kan også blir betente og det er da ofte problematisk å ligge på den smertefulle siden. Vanlige årsaker til plager
rundt trochanter kan være svakhet i omkringliggende muskulatur, overbelastning,  benlengdeforskjell og
overpronasjon i fot. Smertene kan også oppstå etter fall på hoften. Fysioterapeuten undersøker rygg og hofte,
videre behandlingsalternativer er styketrening, tryggbølgebehandling, dry needling og såletilpasning.

Artrose / slitasjegikt

hofteartrose-fysioterapi-oslo
Både hofteskålen og hoftekulen er dekket med glatt brusk som sørger for at bevegelser går som «smurt». Ved
artrose er det slitasje på brusken og dette kan føre til smerter og nedsatt bevegelighet. Utviklingen skjer gradvis,
vanligvis over flere år. Symptomer er stivhet etter hvile som bedres når man kommer i gang, lyskesmerter er vanlig.
Skaden på brusken kan ikke reverseres men riktig trening kan hindre videre utvikling og utsette en eventuell
operasjon.

«Snapping hip»snapping-hip-fysioterapi-oslo

Vi skiller mellom ytre og indre «snapping hip». Se lyske for med informasjon om indre snapping hip. Klikking på
utsiden/baksiden av hoftebenet kan skyldes et bindevevsdrag (tractus iliotibiale) som springer ut fra bekkenet og
går langs utsiden av lårbenet. Bindevevsdraget kan komme i konflikt med øverste delen av lårbenet og gi et
«klikk» når det glir over benet. Behandlingen er vanligvis tøyninger på tractus samt øvelser for å motvirke
adduksjon i hoften under løp/gange.

Lyskestrekk

Den vanligste årsaken til smerter i lysken. Dette er en overbelastning av maskulaturen som bøyer og adduserer
i hoften. Skaden kan oppstå akutt som ved løp og spark eller komme påsigende etter gjentatt overbelastning.
Ved akutt skade gjelder PRICE – prinsippet. Videre er det viktig og gradvis bygge opp skadet muskulatur da faren
for ny skade er relativt stor.