Kjevesmerter

kjevesmerter - fysioterapi - oslo

Vanlige årsaker til kjevesmerter

En vanlig årsak til kjevesmerter er muskelspenninger i omkringliggende muskulatur. Spenningene kommer ofte av tanngnissing. Et annet ord for tanngnissing er bruxisme. Bruxisme er vanlig, og ifølge NHI gnisser mellom 1 av 5 og 1 av 10 tenner. Man gnisser ofte tenner i søvne eller i anspente situasjoner. I søvne lager noen kraftige gnisselyder, mens andre har en mer lydløs form for gnissing.

Symptomer kan være:

• Smerte i kjeve
  • Anspent eller øm kjeve
  • Våkner med stiv nake og/eller har hodepine om morgenen
  • Klikkelyder fra kjeveleddet
  • Slitte tannkanter

Årsak til bruxisme kan være:

• Unormal sammenbitt av under og overkjeve
  • Anspenthet
  • Angst
  • Koffein og nikotin kan påvirke tanngnissing
  • Hos barn er det så mange som en tredjedel som gnisser tenner, oftest rundt alderen 5-6 år. Årsaken til dette kan være øresmerter, nye tenner og vekst.

Behandling av bruxisme:

En tannlege kan støpe en bittskinne til overbittet, denne skal benyttes om natten. Bittskinnen kan være i ulike høyder, oftest rundt 2-3 mm. Bittskinnen hindrer biterefleksen om natten.
Fysioterapeuten kan benytte manuelle teknikker og gi pasienten øvelser for å lindre anspenthet rundt kjeve og nakke, om dette er årsaken til kjevesmertene har behandlingen ofte god effekt. Fysioterapeuten kan også bidra med viktig informasjon om bruxisme og om ulike tiltak pasienten kan starte med, f.eks. ergonomi, stressmestring, hensiktsmessig kroppsholdning.