Leggsmerter

Vanlige årsaker til leggsmerter:

Beinhinnebetennelse / Shin splintbeinhinnebetennelse - leggsmerter - leggkramper - fysioterapibehandling - oslo

Irritasjonen i beinhinnen skyldes vanligvis overbelasting av sener som løper langs innsiden av legge. Smertene oppstår typisk etter en periode med mye løping eller hopping på hardt underlag. Symptomene er murrende smerter på insiden av nedre del av tibia (skinnebenet). Smertene oppstår under eller etter aktivitet. Det er viktig å undersøke fotstilling da dette kan øke belastningen på affiserte strukturer. Stram og øm leggmuskulatur i området sees ofte og bør behandles. Fysioterapeuten kan bidra med øvelser, trykkbølgebehandling og gradvis progredierende opptreningsprogram.

Leggkramper

Kramper er en rask ufrivillig kontraksjon av affisert muskulatur. Årsaken kan være utmattet muskulatur, veskemangel eller mangel på elektrolytter. Inaktivitet, som ved stillesitting over tid, kan også utløse kramper. Krampene oppstår ofte i tykkleggen, fotsåle eller lårmuskulatur og kan vare i få sekunder eller flere minutter. Krampene vil vanligvis slippe taket om man tøyer området, men kommer ofte tilbake etter en stund. Fysioterapeuten kan hjelpe med dry needling, idrettsmassasje og egentreningsprogram. Ved fotkramper kan også en innleggssåle avlaste foten og dermed motvirke at krampene oppstår.

Leggsmerter - beinhinnebetennelse - leggkramper - strekk - såletilpasning - fysioterapi oslo - såletilpasning

«Tennis legg»

Ved en «tennis legg» oppstår det en rift i det innerste hodet på gastrocnemiusmuskelen. Denne muskelen er både en ankelstrekker og knebøyer. Smerten kommer akutt og det er vanligvis smertefullt å strekke ut kneet med bøyd ankel. For å unngå strekk på skadet muskel får man derfor vanligvis en karakteristisk gange hvor man går på tåspiss med bøyd kne. Behandlingen i akuttfasen er avlastning og kompresjon rundt skadested. Etter 2-3 dager kan man forsiktig begynne med egentreningsøvelser. Fysioterapeuten kan bidra med egentreningsprogram, tverrfriksjoner og dry needling av affisert muskulatur.