Nakkesmerter / hodepine

Hva er nakkesmerter?

Med nakkesmerter menes smerter i nakkeregionen. Det vil si øvre del av rygg, oppover mot hodet og utover mot skuldrene. Nakkesmerter er ganske vanlig i den voksne befolkningen, cirka 30-50% har nakkesmerter i løpet av et år. Nakkesmerter opptrer hyppigst blant kvinner.
nakkesmerter- hodepine - fysioterapi - oslo

Vanligste årsaker til smerte i nakken:

Anspent nakkemuskulatur: skyldes gjerne monoton arbeidsbelastning, stress eller synsproblemer.
Smertene er da ofte lokalisert på begge sider i nakken, ofte med lett hodepine.

Nakkehodepine (cervikogen hodepine): gir ensidig hodepine i nakkeregion uten at smerten skifter side.

Smertene stråler fra nakke til tinning og panneregion.

Prolaps i nakke: årsaken er at en virvelskive (ligger mellom hver ryggvirvel) sprekker og trykker på
nervene. Oppstår som oftest i 40-60 års alder. Prolapsen kan gi utstrålende smerter, nummenhet
og prikking ut i hendene.

Skivebukning i nakke: en mellomvirvelskive har forflyttet seg og kan da komme i kontakt med følsomme
omkringliggende strukturer. Dette kan gi referert smerte ned i øvre del av rygg/ skulder. Smertene kan
oppleves som et “kink” eller “låsning” i nakken.

Nakkesleng (Whiplash): Oppstår som oftest etter bilkollisjon. Symptomene er  hos noen moderat stivhet og smerter i nakken de første døgnene. Mens andre utvikler langvarig smerte og stivhet i nakken.

Hva kan fysioterapeuten gjøre?

Etter en grundig undersøkelse vil fysioterapeuten kunne stille en diagnose. Ut fra diagnosen velger terapeuten i samråd med pasienten den mest hensiktsmessige behandlingsformen. Dette kan være opptrening i slynge, hjemmeøvelser, manuelle teknikker og bløtdelsbehandling, dry-needling (nålebehandling for å løse opp i muskelknuter), øvelser med fokus på hensiktsmessig kroppsholdning som kan motvirke anspent nakkemuskulatur, rådgiving i forhold til stressmestring, arbeidsstilling på jobb, ergonomi i ulike aktiviteter, traksjon og mobilisering av nakke.