Trykkbølgebehandling

Hva er trykkbølgebehandling?trykkbølgebehandling - oslo - fysioterapi

Radial trykkbølgebehandling er en anerkjent fysikalskmedisinsk behandlingsmetode. Trykkbølgebehandling er en serie av mekaniske slag som appliseres på området som skal behandles. Behandlingen fører til en betennelsesliknende reaksjon i vevet som behandles. Kroppen reagerer med å øke blodsirkulasjon og stoffskifte i nedslagsfeltet, noe som stimulerer og akselererer kroppens egne reparasjonsprosesser. Trykkbølgene bryter  og ned skadet vev og kalkpåleiringer.

Er behandlingen smertefull?

Det kan den være, men de fleste tåler disse intense minuttene uten smertelindring. Det tar ca 5-10 minutter å administrere 2-3000 trykkbølger per behandling.

Hva behandles med trykkbølger?Trykkbølgebehandling-kne-oslo-fysioterapi

Men trykkbølger kan man behandle kroniske senebetennelser flere steder på kroppen; eksempelvis i skulder, albue, håndledd, hofte, kne og ankel. Behandlingen er særlig aktuell ved disse diagnosene:

• Supraspinatustendinopati
  • Lateral og medial epikondylitt (muse/tennisarm)
  • Trochantertendinopati
  • Hamstringstendinopati
  • Runners og jumpersknee
  • Achillestendinopati
  • Beinhinnebetennelse

Hvor mange behandlinger trenger jeg?

Vanligvis gjør man 3-5 behandlinger med ca en uke mellom hver behandling. Ofte er dette tilstrekkelig for å igangsette kroppen egen reperasjonsprosess. Behandlinger kombineres med egne opptreningsregimer før tilbakevending til ønsket aktivitet.

Hvilke kontraindikasjoner og forholdsregler bør jeg ta hensyn til?

• Cortison-injeksjoner skal ikke være gitt i løpet av den siste måneden før behandling.
  • Blødningstendenser og blodkoagulasjonsforstyrrelser med tilhørende medikasjon.
  • Hjerte eller sirkulasjonsforstyrrelser.
  • Akutt inflammasjon i behandlingsområdet.
  • Cancer eller graviditet

Fysioterapeutene ved Birkebeinerklinikken er kurset i bruken av trykkbølger og har flere års erfaring med denne behandlingsformen. Kontakt oss gjerne om du har spørsmål.